maandag 22 juni 2015

Shoppen voor een betere wereld

Gisteren was ik op het "Mag het licht aan?"-festival in de Tolhuistuin; een bijzonder nieuw festival met filosofie, poëzie, lezingen en workshops. Hoewel het weer niet meewerkte, was het bijzonder om mee te maken. Door de regen zijn verschillende activiteiten last minute verplaatst, maar bleek de communicatie daarover nogal gebrekkig. Erg jammer, want ik was graag naar de "beste strategieën voor een duurzame ik" gegaan, en had ook veel zin in de workshop Instant Geluk (waar ik een kwartier van tevoren op de verkeerde plek stond te wachten).

Wat ik wel heb meegemaakt was een interview met Wouter Mensink, auteur van het boek "Kun je een betere wereld kopen?" In het interview werd ingezoomd op de duizelingwekkende hoeveelheid keurmerken op onder andere supermarktproducten. Wat is beter: biologisch, lokaal, fairtrade, van het seizoen, EKO, UTZ of zo'n groen klavertje? En sluit het één dan het ander uit? Is verpakkingsvrije gewone broccoli beter dan biologische broccoli in plastic? En fairtrade appelsap uit Afrika beter dan gewone appelsap uit Zeeland?

Wat vooral naar voren kwam, ook in de interactie met het publiek, was de nadruk die nu ligt op de verantwoordelijkheid van de consument. Wij zijn degene die moeten kiezen voor ons schone geweten, terwijl producenten minstens zo veel verantwoordelijkheid dragen, net als de overheid. Waarom wordt er wel accijns geheven op sigaretten en drank, maar niet op plofkip? Draait de markt op vraag en aanbod, of op lobbyende producenten en de macht van het kapitalisme?

Het was een bijzonder interview en ik heb nog veel nagedacht over alles wat gezegd is. Antwoorden heb ik niet, maar de goede vraag stellen is in dit geval net zo belangrijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten