maandag 8 juni 2015

Dromers

Samen met vrienden zijn we weer eens naar de film geweest. Ik ga zelden, maar als ik ga vind ik het wel altijd een bijzondere ervaring. Van deze film, Project T, had ik een trailer gezien waar ik erg door geïntrigeerd was en dus zat ik weer eens in een pluche stoel met voor mij een mega scherm.

De film is tamelijk moralistisch maar ook idealistisch en ik voelde me geïnspireerd en vol energie na het zien hiervan. In één zin: blijf dromen en denk positief. In de film was de wereld van de toekomst vol ellende omdat wij mensen apathisch de apocalyps op ons af laten komen. In bijna alle films over "later" beheersen machines, computers ons leven - en dat kan zowel goed als erg fout zijn. In drie van de vier voorfilms namen machines de macht over en bleven slechts enkele menselijke helden tot het bittere einde strijden. Dat maakt het logisch om angst te hebben voor de sterke opkomst van techniek.

Maar dit brengt toch ook hele mooie dingen - onafhankelijkheid van fossiele brandstoffen bijvoorbeeld, of nieuwe ledematen of zelfs organen voor mensen. Maar door de grote nadruk op het gevaar van machines in films over de toekomst, groeit de angst. We kunnen ook kiezen om niet bang te zijn, en de schoonheid en rijkdom van de resultaten van onze menselijke geest te omarmen. Het is altijd een keuze. Choose wisely!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten