woensdag 24 juni 2015

Eten: natuurlijk!

Ik bedacht dat ik maar eens een blog moest schrijven over een andere grote passie: eten. En dan bedoel ik écht eten. Ook al lees ik regelmatig dat authentiek en/ of biologisch eten niet gezonder is dan kant-en-klaar eten, en dat e-nummers niet eng zijn (zie oa hier), toch hecht ik veel waarde aan goed en gezond eten. Beter voor de aarde, beter voor mij en beter voor mijn portemonnee. Want dat goed en natuurlijk eten duurder is, geloof ik niet. Ik koop groenten uit het seizoen en het vlees voor Kees komt van wildrundvlees - een half jaar voorraad van gehakt, tartaar en burgers voor 88 euro. Gewoon wat minder, maar wel goed vlees.

Niet alleen het eten zelf, ook het bereiden ervan is een passie. Ik sla daarin behoorlijk door soms - maak mijn eigen mayonaise, zuurkool, chocoladepasta en kook nooit met pakjes of zakjes. Enig gastronomisch snobisme is mij dan ook niet vreemd, maar ik heb genoeg voedselzondes. De meest hardnekkige zijn wijn en chocola, en dan gaat bij mij het "met mate" helaas niet op...

Ik word toch evengoed vaak met verlammende dilemma's geconfronteerd, zoals laatst een bijna onmogelijke keuze tussen een onverpakte avocado voor 1,49, of twee verpakte voor precies hetzelfde bedrag.... Ik wil geen verpakkingen, maar moet ook op de centen letten. Wat gaat dan voor: principes of geld?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten