maandag 15 juni 2015

Nieuwe rituelen

Mijn laatste teamoverleg op het werk was leuk - ik had koeken gehaald en kreeg tot mijn verrassing een lieve kaart en een boek "Dagelijkse rituelen", over de rituelen van bekende kunstenaars en schrijvers. Ik besef inderdaad dat als ik straks niet meer per sé een bepaalde trein hoef te halen, en geen vaste vergaderingen meer heb, ik plots overgeleverd ben aan mijn eigen discipline en werkethos...

Het boek bundelt de verhalen van al die dagelijkse dingen van creatievelingen en hun strijd met het "uitstelmonster". Wat zou beter werken; erkennen dat het even aan inspiratie ontbreekt en ondertussen wat op internet surfen, of geloven in de uitdrukking "creativiteit is 10% inspiratie en 90% transpiratie"? Ik ben heel benieuwd hoe dat voor mij zal gaan. Ik merk nu al wel dat mijn ochtendroutines alleen werken als ik inderdaad de trein moet halen - zo gauw ik thuis werk, een vrije dag heb of zelfs maar een trein later neem, komt er niets meer van.

Dus hoe zal dat gaan? Zal ik in staat zijn om nieuwe rituelen op te zetten? Sta ik elke dag vroeg op om te sporten en gelijk te gaan schrijven? (Mijn ochtenden zijn mijn meest productieve uren) Kan ik de lokroep van het mail-
checken weerstaan, en het doelloos zwerven over het internet? Heb ik überhaupt discipline...? 

Ik ga dit boek met grote belangstelling lezen, en hoop er vooral inspiratie en opluchting uit te halen: ik ben vast niet de enige die het moeilijk vind...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten