donderdag 25 juni 2015

Gezondheid

Laatst zag ik op Facebook een mooie discussie ontstaan over ziek zijn en genezing. Het was naar aanleiding van het nieuws dat sommige doktoren gestuurd worden in hun besluit welke medicatie toegediend gaat worden, vanwege druk vanuit de farmaceutische industrie.

Nu was het niet dat artikel zelf dat mijn aandacht trok - ik denk dat deze vorm van pressie in alle bedrijfstakken eerder regel dan uitzondering is - maar wel de discussie die in de reacties aan het ontstaan was. Er leek een tweedeling te ontstaan tussen mensen die vonden dat je artsen blind moest kunnen vertrouwen en dat medicatie bij ziekte een verworvenheid van deze tijd is: niets om je druk over te maken. En een groep mensen die aangaf dat je je ver moet houden van "chemische genezing" en het op een natuurlijke manier op kunt lossen.

Het grappige is dat ik neig naar de tweede stelling, maar zelf ook medicatie heb voor mijn allergie die ik zonder aarzeling gebruik als ik het nodig heb. Of er natuurlijke alternatieven zijn weet ik niet, terwijl ik er wel van overtuigd ben dat je lijf zelf de beste arts is en met wat hulp (gezond eten, bewegen, ontspanning) de meeste lichamelijke problemen op kan lossen. Na enige zelfreflectie ben ik tot de conclusie gekomen dat ik nog best wel wat opties heb om op een natuurlijke manier om te gaan met mijn allergie, en dat ontspanning daarbij op nummer één staat...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten