zaterdag 31 oktober 2015

Buy nothing (new)

Oktober is bijna voorbij en dus tijd om mijn uitdaging "Buy Nothing (new)" te evalueren. Om maar gelijk toe te geven: het is niet gelukt. Dat had te maken met het feit dat ik onverwacht tegen de schoenen aan liep waar ik sinds de herfst vorig jaar naar op zoek ben, omdat van mijn vorige paar de zolen afgevallen waren. Ik heb getwijfeld: niet kopen omdat het Buy Nothing New maand is, of wel kopen omdat ik ze toch ga kopen - maar dan later? Ik heb besloten om deze uitdaging te zien als middel en niet als doel, en daarom heb ik de schoenen wel gekocht.

Hoe heb ik het verder gedaan? Ik heb een boek geleend in plaats van gekocht, zelf vingerloze handschoenen gebreid en een kapotte panty niet vervangen. Wel heb ik mijn vaas gebroken (stom!) en dus bij de kringloopwinkel een vervangend exemplaar aangeschaft. Ik heb een nieuwe binnenband moeten kopen en heb ook een cadeau (2e hands) gekocht. Mijn gezichtscrème en mascara waren op en die heb ik nieuw moeten aanschaffen, maar dat telt niet vind ik zelf ;-)

En wat heb ik er van geleerd? Vooral eigenlijk dat ik niet zo goed tegen (zelfopgelegde) regels kan. Hoe harder ik probeerde niets te kopen, hoe meer dingen ik tegen kwam die ik wilde hebben. Ook blijken er veel meer momenten waarop je iets koopt of vervangt dan je in eerste instantie denkt, al dan niet nieuw. In elk geval een maand van bewustwording!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten