dinsdag 3 november 2015

Ethiek in de digitale samenleving

Zoals sommigen van jullie weten zit ik in de adviesraad van Ethiek in de Digitale Samenleving van ECP. Daar hebben we gisteren afgesproken dat we als adviesraad/ werkgroep een bundel gaan maken over moraal, techniek en verantwoordelijkheid. Dat klinkt heel intellectueel en dat is het ook: ik ben de enige in de adviesraad die niet aan het promoveren is... Maar gisteren tijdens de bijeenkomst heeft iedereen kort zijn of haar onderwerp toegelicht en ik ben heel enthousiast hierover! Het wordt een hele bijzondere bundel en ik schrijf niet alleen zelf ook een essay, maar redigeer ook alle andere essays. Gave opdracht he?

De kernvraag zal zijn welke ethische verantwoordelijkheid er heerst in digi-land. Is de gebruiker verantwoordelijk voor zijn privacy, of willen we juist een onafhankelijke digitale waakhond? En wat doen we met al die onzichtbare digitale techniek? Ik weet wel wat ik op Facebook zet, maar weet ik ook wat Facebook met die data doet? Hoe verhouden we ons als mens tot techniek, als techniek steeds meer naar de achtergrond treedt en als een soort digitale jas om ons en de stad heen hangt? We hebben al drie bijeenkomsten van ruim vier uur geweldige dialogen gehad, en in onze essays gaan we verder. Ik hou jullie op de hoogte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten