maandag 23 november 2015

Keurmerken

Eerlijk gezegd loop ik vaak vertwijfeld door de supermarkt. Ik wil heel graag door bewust te kopen bijdragen aan een betere wereld, maar zie door de keurmerken de groente niet meer. Wat is beter; biologische, in plastic verpakte paprika, of gewone losse paprika? Of helemaal geen paprika vanwege de energieslurpende kassen waarin ze gekweekt worden, maar gewoon boerenkool van  het land? Kies ik voor biologische appels uit Israel, of gewone van het Flevolandse platteland?

Via Twitter kwam ik de keurmerkenwijzer tegen van Milieucentraal. Deze wijzer geeft niet op alle vragen antwoord, maar helpt wel een beetje met mijn keuze. Voor groente vind ik bijvoorbeeld minimale milieubelasting belangrijk, en voor eieren en vis ga ik voor maximaal dierenwelzijn. Of ik dan beter voor streekproductie of biologisch ingevlogen voedsel moet kiezen, weet ik dan nog steeds niet.. Ik neig naar het eerste, maar ben benieuwd naar andere opvattingen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten