zondag 8 november 2015

Taalcoach

Ik wil al een tijdje graag taalcoach worden voor een buurvrouw uit de buurt die graag beter Nederlands wil leren spreken. Gisteren heb ik de laatste cursusdag gehad van het Amsterdams Buurvrouwen Contact (ABC) - binnen nu en twee weken krijg ik waarschijnlijk een kennismakings- en koppelingsgesprek. Spannend, ik heb er heel veel zin in!

De cursus was erg leuk; we hebben casussen behandeld, rollenspellen gedaan en een les voorbereid. Dat laatste wordt wel van je verwacht, dat je je lessen voorbereid. Ik zie daar nog een uitdaging... De les die ik had voorbereid ging goed, en ik werd volop geprezen om mijn geduld. Zij die mij kennen, begrijpen dat ik stomverbaasd was ;-)

De verschillende casussen waren ook heel leerzaam - nadenken over verschillende situaties die voor kunnen komen, en hoe je daar mee om zou gaan. Een voorbeeld: je bent net lekker bezig met je les als om 11 uur de man van je lesneemster uit bed komt en zijn vrouw vraagt ontbijt voor hem te maken. Bij een aantal oudere cursisten kwam het stoom uit de oren en lieten zij briesend weten die man duidelijk te zullen vertellen dat hij z'n ontbijt *%$#!@ zelf kon maken. Hilarisch en begrijpelijk, hoewel ik er zelf geen probleem mee zou hebben. Maak er maar een les van! Benoem ontbijtproducten in het Nederlands - en dan later nog een keer een lesje emancipatie voor beginners...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten