vrijdag 2 oktober 2015

Het meest duurzaam

Voor mijn werk spreek ik veel mensen met dezelfde passie voor de circulaire stad en duurzame economie als ik. Zo ook vandaag weer; een interview met Tom Szaky, CEO van TerraCycle. Een internationale organisatie die zich bezig houdt met het vinden van oplossingen voor alle (bijna) niet-recyclebare afval. Groot geworden door hun innovatieve oplossingen voor het recyclen van sigarettenpeuken en samenwerkingsverbanden met meer dan 30 grote steden in de hele wereld.

Zijn visie op duurzaamheid en de circulaire economie is daarom verrassend; hij wil zich niet bezig houden met het recyclen van afval, maar juist het voorkómen van afval. In een echt circulaire stad bestaat afval niet - kijk maar naar de natuur waar alles hergebruikt wordt. Onze kooplust enerzijds, en de eis dat alles hygiënisch en voor het gemak verpakt moet worden, maakt dat er nu tonnen niet te recyclen afvalbergen zijn. Tweedehands kopen was al een stap vooruit zei hij, maar nog beter is het om helemaal niet te kopen. Daar moest zelfs ik even van slikken, maar ik zie het als een mooie uitdaging: kan ik een maand lang niéts kopen behalve eten? Oktober is al de "Buy nothing new"-maand! Ben heel benieuwd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten