dinsdag 13 oktober 2015

Financieel overzicht

Ik heb met veel dingen een soort nieuwe start gemaakt de afgelopen tijd. Van baan opzeggen tot verhuizen, van drievierde van ons interieur downsizen tot een complete check up bij de tandarts voor het eerst in zes jaar. En hoewel ik geen control freak ben, merk ik toch dat ik nerveus begin te worden als ik merk dat ik overzicht mis in mijn financiële situatie. Is mijn levensstijl zonder vast inkomen houdbaar, ondanks onze lage lasten?

Kees en ik hebben daarom een afspraak gemaakt bij een financieel adviseur. We hebben iemand gezocht die overeenkomt met onze waarden, onze keuzes begrijpt en deze ook meeneemt in het advies. Gisteren hebben we weer een gesprek gehad en het heeft mij enorm opgelucht. Zelfs van lage maandelijkse inkomsten kunnen we royaal rondkomen met onze huidige levensstijl en hoeven we ons zelfs na pensionering geen zorgen te maken. Zijn advies is; eerst aflossen. En dan zouden we zelfs minder kunnen gaan werken als we hypotheekvrij zijn, en nog steeds rondkomen. Dat is een aangenaam vooruitzicht!

Via een portal hebben we vanaf nu altijd inzicht in onze actuele situatie en kunnen we ook zien wat de gevolgen zijn als er op één gebied iets verandert. We kunnen zelfs in een zandbak-modus spelen met scenario's als we voor keuzes staan. Het systeem rekent de gevolgen gelijk door voor 'morgen' en de verre toekomst. Nu heb ik dus weer overzicht en dat voelt erg fijn. Misschien toch een beetje een control freak....?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten