zondag 5 juli 2015

Maatschappij van overvloed

Gisteren liep ik weer eens door het centrum. Het is de tijd van "SALE" en dat stond luidruchtig op alle winkelramen. Bovendien was er een marktje met leuke schalen, sieraden en boeken. Vanwege de verhuizing kon ik er nu makkelijk langs lopen - ik ben zo veel aan het wegdoen, dat het nogal strijdig met onze doelen zou zijn als ik weer met nieuwe dingen naar huis ga.

Toch merk ik dat onze maatschappij van overvloed ook een maatschappij van verleiding is. Een jurk van 200 euro nu voor 100 euro klinkt als een goeie deal: 100 euro verdiend! Of heb je juist 100 euro extra uitgegeven, waar je ook een week van had kunnen eten? En het geldt trouwens niet alleen voor jurken of andere kleding, maar ook voor eten zelf: hoe vaak eten we niet te veel, of te vet, of te veel suiker? De verleidingen schreeuwen ons aan alle kanten toe, en het is heel moeilijk daar weerstand aan te bieden. Downsizen is niet veel anders dan afvallen: laten staan wat je niet nodig hebt. Ik gebruik als illustratie een poster van Loesje, want zij weet het weer heel treffend uit te drukken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten