donderdag 30 juli 2015

Biologische tandarts

Ik geef het maar gewoon toe: ik ben bang voor de tandarts. De afgelopen tien jaar heb ik op slinkse wijze steeds de obligatie halfjaarlijkse tandartscontrole weten te omzeilen. Met één keer een noodreparatie toen ik met de fiets over de kop vloog en een stukje tand was afgebroken, en nog een wortelkanaalbehandeling vorig jaar, als enige uitzonderingen.

Ik begrijp zelf ook wel dat dat allesbehalve verstandig is, en dus heb ik de afgelopen twee maand gebruikt om alle beetjes moed bij elkaar te verzamelen en naar een tandarts te gaan. Eentje die mij aangeraden was door een vriendin: een biologische, holistische tandarts. Zij gebruiken lichaamsvriendelijke materialen, veel minder chemische middelen en behandelen ook verstoringen in de mond en gebit die verstoringen elders in het lichaam kunnen veroorzaken. Maar wat ik veel belangrijker vind is dat ze mij echt wisten gerust te stellen. Niet alleen heb ik braaf de controle uitgezeten, ik ging zelfs weg met een nieuwe afspraak om een lekkende amalgaan-vulling te vervangen voor een lijf- en milieuvriendelijke variant. Niet dat ik daar naar uitkijk, maar wow - ik ben best trots op mezelf!



1 opmerking: