woensdag 24 februari 2016

Natuur & Milieu

Deze week sta ik als vrijwilliger in het Huis voor de Toekomst van Natuur & Milieu. Dit 'huis' staat - schrik niet - op de Huishoudbeurs. Niet echt een publiek dat al shoppend en etend open staat voor bewustwording, en juist daarom zijn de gesprekken die ik voer met mensen zo ontzettend leuk.

De Huishoudbeurs heeft aangegeven duurzamer te willen worden en is daarom een partnership aangegaan met Natuur & Milieu. Maar wie even over de beursvloer loopt (toegegeven, ik kon het niet laten) schrikt zich dood: de hoeveelheid afval van alle probeersels, de schrikwekkende aantallen tassen (waar ze braaf 1 cent voor vragen want gratis mag niet meer) en de betreurenswaardige kwaliteit van veel koopwaar is allesbehalve duurzaam. De alliantie met Natuur & Milieu is een mooie start, maar er is nog een lange weg te gaan.

De meeste mensen die gemoedelijk langskuieren ("hebben jullie ook gratis dingen?") maakt het niet veel uit. Groot voordeel is dat je met kleine tips al grote winst behaalt ("vervang die gloeilamp eens door een ledlamp!") en mensen heel opgewekt weer doorlopen. Het energieverbruik van de Huishoudbeursbezoekers zal bij thuiskomst niet gelijk drastisch dalen, maar een stukje bewustwording kunnen we ze wel meegeven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten