donderdag 4 februari 2016

De luxe van genoeg

Wat een mooie titel voor een boek he? Helaas is er al een boek met deze titel, anders had ik 'm zeker zelf gebruikt. Ook de inhoud van het boek is om jaloers op te worden en had ik best zelf willen schrijven :-) Voor nu heb ik echter in één adem het boek uitgelezen en heeft het mij flink geïnspireerd. Onder andere om zelf te gaan schrijven.

Ik heb het boek bij de bibliotheek gehaald en voor mij is dat al blijmaker nummer 1. Een schat aan boeken om op je gemak door heen te browsen, al die kennis, inspiratie en plezier voor het oprapen! Mijn bieb-abonnement is één van de beste investeringen ooit geweest.

Maar terzijde - het boek De Luxe van Genoeg is een prachtig overzicht met filosofische vragen, dilemma's en inspiratie om je leven in te richten volgens de principes van "genoeg". En dan niet alleen qua spullen, maar ook qua tijd, werk, sociale contacten en zelfs je zelfbeeld. Of zoals de auteur zelf zegt:
"Weg dus met die overvolle agenda, een huis vol troep, meer werk dan je lief is, eindeloos shoppen en voor de buis hangen. Dan merk je wat er echt toe doet."

Ik heb op basis van de vragen in dit boek weer een keer kritisch gekeken naar zowel mijn spullen als naar (sociale) verplichtingen, en het heeft me weer meer ruimte gegeven!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten