donderdag 11 februari 2016

Kromme wortels

Een tijd geleden kreeg ik wat worteltjes uit de moestuin van een kennis van mijn ouders. Ze zagen er heel anders uit dan in de supermarkt of zelfs op de markt (zie foto) en ook de smaak was anders: zo veel zoeter en intenser. Misschien omdat ze maar met weinig tegelijk gekweekt waren en daardoor meer ruimte hadden, of omdat er geen bestrijdingsmiddelen gebruikt zijn (hoewel ik groente meestal al biologisch koop). Hun kromme uiterlijk en perfecte smaak deden mij afvragen of de meeste groente dan misschien een omgekeerde selectie kent: een perfecte vorm, maar een "kromme" smaak.

In de supermarkt en in de meeste groentewinkels liggen groente en fruit je zacht glanzend en onbeschadigd aan te staren. Het gevolg is dat mijn naïeve geest denkt dat groente er dus zo uit hoort te zien. Dat kromme komkommers en geboden aubergines en gefrommelde paprika's niet bestaan. Het tegendeel is echter waar - ze bestaan en worden weggemoffeld. Soms nog gebruikt voor soepen of in zakken gesneden groenten, maar vaak weggegooid omdat ze niet interessant zijn voor het grote publiek. Recent las ik over een initiatief, Kromkommer, dat al een paar jaar gekke en overgebleven groente van verspilling redt door bijvoorbeeld soepen te maken of ze alsnog te verkopen. Mega-tof! En ik ga wat vaker juist op zoek naar de gekke groente bij de groenteman - want krom is net zo lekker!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten