zondag 14 februari 2016

Kaasdoek

Bij vrienden zag ik onlangs een bijenwasdoek, die ze gebruikten om de kaas vers te houden. Ik dacht terug aan mijn eigen kaas die in een kaaspapiertje gewikkeld zat - weliswaar eentje die ik vaker gebruik, maar toch afval. Omdat ik de laatste tijd steeds meer bezig ben om mezelf bewust te maken van hoeveel afval ik eigenlijk koop (ja - eigenlijk betaal je bij aanschaf van producten al voor het afval dat ze veroorzaken, de verpakking gooi je gelijk weg), heb ik ook een bijenwasdoek besteld voor mijn kaas. Eerste ervaring: geweldig!

De bijenwasdoek is heel veelzijdig en een prima alternatief voor kaaspapier, vershoudfolie en plastic zakjes. Ik gebruik 'm dus voor de kaas en het werkt perfect. Zelfs minder snel schimmel! Een gemiddelde doek gaat een maand of tien mee, dus ik kan even vooruit zonder kaaspapier. Gewoon met de bijenwasdoek naar de kaasboer en vragen of hij de kaas daarin wil verpakken.

En voordat jullie denken dat ik goed bezig ben - helaas. Ik volg nu een gratis online "vergroeningscursus" via Project 123 Green en ben nu een week lang aan het opschrijven wat ik allemaal koop aan verpakte producten, lokale of verre producten, en hoe vaak ik verpakkingen open maak en hoe ik mijn afval recycle. Dat is nog best een eye-opener....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten