dinsdag 16 februari 2016

Boycotten en Buycotten

In een interessant onderzoek van SCP las ik over het onderscheid tussen boycotten en buycotten. In het eerste geval koop je iets niét omdat je morele of maatschappelijke bezwaren hebt, en in het tweede geval juist wél, omdat je achter het product of de dienst staat.

Van het eerste ken ik legio voorbeelden, denk maar aan de plofkip waar door een geslaagde campagne van Wakker Dier massaal gehoor werd gegeven aan de oproep deze niet meer te kopen. Boycotten heeft effect, en wat ik lees in het rapport van SCP is dat buycotten dat ook heeft. Wie producten koopt vanuit een maatschappelijk bewustzijn, draagt daarmee bij aan de vraag van dat product. Eigenlijk heel logisch, alleen had ik dat niet eerder zo beseft. Ik ga dus actief buycotten door biologische eieren, streekproducten en tweedehands spullen te kopen. Wie doet er mee?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten