vrijdag 25 maart 2016

Kunstenaarsuitje

Jaren geleden heb ik een hele interessante cursus gevolgd, die The Artist's Way heet. Het is gebaseerd op een boek van Julia Cameron, dat op een speelse, onderzoekende en soms confronterende wijze je jouw creativiteit laat herontdekken. Zij gaat er van uit dat ons hoofd te vol zit om ruimte te hebben voor creatieve ideeƫn en uitingen, waar we niettemin allemaal behoefte aan hebben. In het traject leer je twee belangrijke dingen: maak ruimte in je hoofd en vul je hart met waar je blij van wordt.

Het eerste doe je door elke dag in de ochtend te gaan schrijven. Geen dagboek, geen roman, niets groots en meeslepend maar gewoon wat er in je opkomt. Als dat niets is dan schrijf je "er komt niets in me op". Je kunt dit niet fout doen. Door alles waar je mee zit op papier te zetten (en er nooit meer naar te kijken) ontstaat er ruimte waar eerder nog al die zorgen en gedachten zaten. En om die ruimte goed te benutten, volg je haar tweede advies: gun jezelf elke week een kunstenaarsuitje. Helemaal alleen. Dit hoeft geen Kunst met een hoofdletter te zijn, maar gewoon iets waar je blij van wordt. Ik ga bijvoorbeeld graag naar de Kringloopwinkel om rond te snuffelen, of gun mezelf een uurtje in de bieb bij de tijdschriften. Een lange wandeling telt ook, een massage eveneens. Alles waar je weer van oplaadt.

Deze week is het uitje er bij mij bijna bij ingeschoten, doordat ik druk was met een opdracht. Dus nu heb ik besloten vanavond, als ik toch alleen ben, mijzelf te pamperen met een uitgebreid bad en een zelf-pedicure. Ook dat geldt als een kunstenaarsuitje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten