vrijdag 26 augustus 2016

Huishoudelijke apparatuur

Onze wasmachine is meer dan tien jaar oud en loopt nog als een zonnetje. Ik draai mijn wasjes op lage temperatuur, met volle trommel en op een kort programma. Ik dacht dus heel duurzaam bezig te zijn, maar niets is minder waar, volgens Milieucentraal.

Oude apparaten zijn energieslurpers en grootwaterverbruikers, zeggen ze.
"Vaak wordt ten onrechte gedacht dat een apparaat met label A of A+ ook al heel zuinig is. Dit klopt niet bij koelkasten, vriezers, vaatwassers en wasmachines. Daar is A+ tegenwoordig zelfs het slechtste label op de markt."

Oeps. Ik denk dat onze wasmachine A+ niet eens haalt. Maar weggooien en een nieuwe kopen is toch ook een enorme aanslag op het milieu? Inderdaad, en daarom hebben we niet voor een nieuwe wasmachine gekozen, maar gaan we er eentje leasen via Bundles. En ook maar gelijk een nieuwe vaatwasser, want deze is ook al tien jaar oud en begint binnenin te roesten. De oude machines zijn opgehaald en worden duurzaam verwerkt, en de levenscyclus van onze nieuwe machines zijn zo goed als circulair. Ik ben benieuwd of ik het nog ga merken in water- en stroomverbruik!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten