maandag 8 augustus 2016

Waterverbruik

Voor een onderzoeksbureau heb ik vorige week mijn waterverbruik bijgehouden. Ik dacht dat we het redelijk zuinig deden, maar toch was het eindresultaat nog wel confronterend. We hebben gemeten dat er per minuut bijna 14 liter water uit de douchekop stroomt, wat betekent dat ik met mijn razendsnelle douches 's ochtends toch een kleine 30 liter drinkwater door de afvoer spoel. En als ik mijn haar was (2 à 3x per week) bijna het dubbele. Oeps.

Ook heb ik een hele dag bijgehouden hoe vaak en hoe lang ik de keukenkraan (5,6 liter per minuut) open heb. Dat is best vaak. Even iets omspoelen, een glas water drinken, een pan vullen voor de pasta... En dan reken ik nog niet eens het indirecte waterverbruik. Mijn geliefde kopje espresso vraagt maar een klein beetje water om het te zetten, maar de productie van de koffiebonen vraagt per kopje 140 liter. Gelukkig is dat niet allemaal drinkwater. Evengoed was het aan het eind van de week wel even schrikken: bijna 1300 liter met z'n 2-en...  Zo'n onderzoek om in te vullen maakt je wel veel bewuster van je gedrag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten