maandag 15 augustus 2016

Schoonmaken

Laatst had ik met iemand een gesprek over duurzaam schoonmaken - duurzaam in de zin van milieuvriendelijk want het duurt nooit langer dan enkele minuten dat een huis helemaal schoon is. Niet zo duurzaam dus ;-) Maar je schoonmaakmiddelen kunnen wel een wereld van verschil maken.

Mijn drie favorieten zijn azijn, baking soda en...wodka. Die laatste is fantastisch om muffe geurtjes te verwijderen uit matrassen, vloerkleden of kleding. Het doodt alle bacteriƫn en de alcohollucht vervliegt gelijk. Ik heb een fles overgegoten in een lege spuitbus van ecover, en die staat binnen handbereik. Muffe luchtjes in kasten of koelkasten krijg je trouwens beter weg met een bakje baking soda.

Eigenlijk zouden deze drie middelen genoeg moeten zijn, maar ik ben zo'n tut die pas vindt dat het fris en schoon is als alles naar lavendel ruikt, dus heb ik ook nog ecologische allesreiniger en speciale wc-reiniger. Maar verder is mijn keukenkastje redelijk leeg. Toch weer een kwestie van 'genoeg' :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten