dinsdag 23 augustus 2016

Nieuwe kat

We hebben er sinds kort een kat bij. Pluis Istar moet nog een beetje aan haar wennen, maar ze tolereren elkaar. Pluis Mani, de nieuwe kat, was erg bang in het begin, maar nu voelt ze zich al helemaal thuis. Van een boerderij waar je verwaarloosd wordt, naar een Amsterdamse bovenwoning is nogal een stap, maar ze went snel.


Wat ik merk, behalve dan de toegenomen gezelligheid, is ook een toegenomen hoeveelheid spullen, en daarmee ook afval. Ik koop duurzaam kattengrit, en goed voer waar ze maar weinig van nodig hebben. Maar plots staat er ook een extra krabpaal, slingeren er pluchen muisjes rond (nooit heel lang; ze worden vakkundig gesloopt) en moet ik nu ook onder de kast stofzuigen omdat Mani daar haar favoriete plekje van heeft gemaakt. Twee keer zo vaak de kattenbak verschonen, twee keer zoveel voer (we zijn overgestapt op grotere zakken...) en twee keer zoveel haar opzuigen.

Ik vind het heerlijk, al die pluizen om me heen, en geniet van zowel de knuffels als de eigenzinnigheid wanneer ze kattenkwaad uithalen. Toch vraag ik me af of je huisdieren ook nog kunt verduurzamen. Wat zou ik kunnen doen om minder afval te hebben?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten