donderdag 31 december 2015

Balans

Het jaar is bijna voorbij en ik kan de balans opmaken van een eerste half jaar als zelfstandig ondernemer. Ik heb het niet slecht gedaan, al zeg ik het zelf ;-) Met ook al weer een paar opdrachten voor 2016 in het vooruitzicht ga ik vol vertrouwen het nieuwe jaar in.

Mijn grootste uitdaging was wel het leren omgaan met de onzekerheid van onregelmatige inkomsten. Ik heb daarom als doel voor het nieuwe jaar een financiële buffer van minstens tien maanden, zodat ik een terugval in opdrachten op kan vangen. Mijn tweede uitdaging was het opvangen van pieken: op het laatst had ik vier deadlines vóór de Kerst, en dat was - zeker in combinatie met de postbezorging - wel even buffelen. Maar ik heb ze gehaald!

Voor 2016 wil ik, behalve een buffer, mij ook richten op ten minste vijf nieuwe opdrachtgevers zodat mijn netwerk wat groter wordt en ik minder afhankelijk ben. En een derde goed voornemen is leren ontspannen: na pieken weer even genieten van rustiger momenten en ook door de week regelmatig tijd nemen om te relaxen. Benieuwd wat het nieuwe jaar ons brengt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten