dinsdag 29 december 2015

Decembermaand

Ze zeggen altijd dat december zo'n dure maand is en met Sinterklaas, Kerst en oud&nieuw kan ik me dat wel voorstellen. Bovendien zijn er in mijn familie ook nog wat verjaardagen, dus het kan inderdaad in de papieren lopen. Toch hebben we ook deze maand weer geld over gehouden.

Sinterklaas is bij ons al jaren een "white elephant"-party: mensen nemen dingen mee waar ze zelf op uitgekeken zijn en met een dobbelspel worden alle ingebrachte cadeaus verdeeld. De gietijzeren wok van een vriendin blijkt een droom voor mij, en een andere vriendin is dolgelukkig met een zoutkristal met een waxinelichtje. Ook met kinderen kun je dit doen: rouleer bijvoorbeeld speelgoed door een deel op zolder achter te houden, koop tweedehands spullen en maak deze goed schoon, of ga zelf aan het knutselen.

Ook Kerst hebben we goedkoop weten te houden zonder op kwaliteit in te leveren. Beide keren heb ik gekookt, 1e Kerstdag wat dingen voor een buffet en 2e Kerstdag een vijfgangenmenu voor 6 personen. Door niet kant-en-klaar te kopen, bespaar je veel, en ik vind het leuk om alles zelf te maken. Als je ook nog eens iedereen een gang laat koken, wordt het helemaal betaalbaar.

En de verjaardagen? Wij geven eigenlijk alleen nog maar 'quality time' - een avondje film, een mooie dansvoorstelling, een dagje Efteling, een fijne picknick... Dingen die als herinnering meestal heel lang blijven! Kortom, we kunnen ook deze maand gewoon nog geld opzij zetten om af te lossen op het huis. Hoera!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten