dinsdag 15 september 2015

Over pensioen en "later"

Als zelfstandige bouw je niet automatisch aan je pensioen. Ik maak me daar geen zorgen om vanwege een voor mijn doen pessimistisch toekomstbeeld: tegen de tijd dat ik de pensioengerechtigde leeftijd bereik, zijn er geen pensioenen meer. Het is een systeem dat zichzelf in de vingers snijdt, omdat het geld dat wij als werkenden nu inleggen onmiddellijk uitgekeerd wordt aan mensen die in het verleden pensioen opgebouwd hebben. Denkend aan de bevolkingsopbouw van Nederland, wordt al snel duidelijk dat de komende jaren steeds minder werkende mensen pensioen af zullen dragen (want er worden steeds minder kinderen geboren) en steeds meer mensen recht zullen hebben op pensioen (want de babyboomers worden massaal 65).

Ik geloof dus dat ik zelf voor mijn pensioen moet zorgen, en doe dat in de eerste plaats door zo min mogelijk vaste lasten te hebben. Daarnaast ben ik helemaal niet van plan om te stoppen met schrijven als ik 65 of 67 of zelfs 75 ben - ik vind het veel te leuk en wil blijven doorwerken. In dit artikel las ik dat mensen die hun werk leuk vinden helemaal niet willen stoppen, en mensen die erg naar hun pensioen uitzien hun werk vreselijk vinden. In beide gevallen geen ideale situatie dus. Oh, en wil je weten wat voor pensionado jij wordt? Er staat hier een leuke test!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten