donderdag 9 juni 2016

The Happiness Project

Laatst weer zo'n leuk en inspirerend boek gelezen: The Happiness Project van Gretchen Rubin. Het begon omdat zij onderweg in de bus, op een druilerige morgen, zich afvroeg of ze wel gelukkig was. En of je dat zelf kon beïnvloeden. Ze is toen lijsten op gaan stellen met doelen en voornemens van dingen waar ze of op korte, of op lange termijn gelukkig van zou worden.

Natuurlijk ben ik tijdens het lezen ook gelijk begonnen met mijn eigen Happy List. Ik heb andere thema's en andere voornemens dan zij - natuurlijk! - maar het komt op hetzelfde neer: gun jezelf tijd om de dingen te doen waar je blij van wordt. En gun jezelf ook tijd om daar tijd voor te maken. Ik ben nogal ongeduldig en wil graag direct resultaat. Maar geluk is niet een staat, maar een proces, en dus niet te "behalen". Een mooie quote die ik bij de Internationale School voor Wijsbegeerte zag was ook: "Vraag jezelf af of je gelukkig bent, en je houdt op het te zijn".

Mijn Happy List is een leidraad. Ik heb geen doelen, wel voornemens want die kun je niet "behalen". Die blijven gewoon bij je. En ik doe het stapje voor stapje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten