dinsdag 26 januari 2016

Vier uur per week werken?

Een vriend van mij leende mij het boek Een werkweek van vier uur, van Timothy Ferriss. Ik heb het met veel plezier gelezen, niet omdat ik lui ben en dat ook wil ;-) maar omdat dit voor mij een voorbeeld is van de nieuwe economie. Het is jammer dat het tweede deel van het boek vooral gaat over hoe je snel rijk wordt zonder veel te doen, maar het eerste en derde deel zijn bijzonder inspirerend.

Het begint al met zijn stelling dat onrealistische dromen makkelijker te halen zijn dan realistische, en hij laat het zien met voorbeelden. Ook stelt hij dat je je dromen niet moet uitstellen, maar in plaats daarvan stappen kunt zetten om ze nu al te realiseren. Belangrijkste stap: downsizen. Natuurlijk van spullen, maar vooral ook qua productiviteit; niet langer tijd steken in de dingen die niet bijdragen aan je dromen. Hij haalt het Pareto-principe aan, die aangeeft dat je in 20% van je tijd 80% van het resultaat behaalt. De resterende tijd levert minimale meerwaarde op. De bijbehorende vraag: ben ik productief, of ben ik alleen maar actief?

De tijd die je overhoudt (hij geeft echt veel voorbeelden hoe je dit goed aan kunt pakken) kun je besteden aan wat hij minipensioenen noemt: reizen, cursussen volgen, hobby.. Daarvoor moet je dan wel voldoende geld hebben, en daar gaat het middelste gedeelte over. Ik vond dat het minst interessant, omdat ik geld minder belangrijk vind. Ik pas liever mijn uitgaven aan aan mijn inkomen, dan dat ik meer moet verdienen om mijn uitgaven te bekostigen. Maar evengoed heb ik wel wat bruikbare tips gelezen. Kortom, een leuk boek om te lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten