dinsdag 12 januari 2016

Groenafval

In Amsterdam doen ze niet aan afvalscheiden. Ja, je mag wel je plastic apart inleveren, en op incidentele plekken vind je glas- en papierbakken, en ook kun je met wat mazzel textiel kwijt, maar verder wordt alles in één grote verbrandingsoven geflikkerd. Vandaag sprak ik iemand die zei dat Amsterdam helemaal onderaan de rij bungelde als het gaat om afvalverwerking.

Voor mij een reden om naar ECO-logisch te gaan; een ecologisch bouwcentrum in West. Daar hebben Kees en ik de Bokashi gekocht, een compostmaker (fermenteren eigenlijk) voor op het balkon. We hebben geen tuin, en die ene kamerplant zal ook zoveel compost niet aankunnen, maar we hopen op enthousiaste vrienden en familie die met liefde onze compost af willen nemen. Voor mij is het een opluchting dat ik zelf iets kan doen met mijn groenafval.

Nog mooier is natuurlijk om zonder meer minder afval te produceren, en dat wordt mijn volgende stap. Ik koop groente en fruit onverpakt, maak zelf mayonaise, chocopasta, pesto en zuurkool, maak zelfs mijn eigen wasmiddel, én we leven zo veel mogelijk papierloos, maar verder hebben wij best veel afval, vooral plastic. De tips die ik lees om afvalloos te leven gaan mij wat te ver, maar minder moet toch kunnen? Wat denken jullie?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten