donderdag 7 januari 2016

De kracht van routines

Vanochtend na het hardlopen liep ik weer naar boven en besefte plotseling dat alles weer "normaal" is. En dat gaf mij een onverwacht goed gevoel. Nu alle deadlines en feestdagen en vakanties weer achter de rug zijn, is het fijn om weer terug te kunnen naar je routines. Die zijn wel saaier (give me a party any time!) maar hebben ook iets troostend vertrouwds, vind ik.

Voor mij helpen routines ook om over bepaalde dingen niet meer na te hoeven denken - daar heb ik de routines voor. Dat betekent dat ik ruimte maak in mijn hoofd voor andere dingen. Dit is heel mooi beschreven in het boek "Een opgeruimde geest" van Daniël Levitin, waar ook een hoop praktische tips in staan. Mijn brein kan maar een bepaalde hoeveelheid beslissingen en informatie aan per dag, dus het is fijn dat ik dat in kan zetten voor bijvoorbeeld tekstschrijven en niet voor wat ik qua ontbijt zal eten. Ook het hardlopen is zo'n routine, en dat het ruimte geeft blijkt uit het feit dat ik altijd hele goeie ideeën tijdens het hardlopen krijg. Voor nieuwe blog-onderwerpen bijvoorbeeld ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten