dinsdag 26 mei 2015

Huizen kijken

Onze eerste stap zou zijn: dit huis te koop zetten. Maar mijn man en ik zijn allebei impulsief en een tikje ongeduldig, dus diezelfde dag zitten we al op Funda naar huizen te kijken. Wat we zien aan prijzen verrast ons: hele leuke woningen voor minder dan twee ton. Wel veel kleiner dan we nu hebben, maar dit appartement is ook wel erg groot. Onze nieuwe woning moet in elk geval groter zijn dan mijn oude huis in de Jordaan - met 52m2 vond Kees dat echt te klein voor twee personen. Maar hoe groot voelt 60m2? Of 70m2?

Geen ontkomen aan; we moeten echt eerst even ervaren hoe 60m2 "voelt". En laten we dan ook gelijk maar onze andere wensen in kaart brengen. Het drumstel moet mee, vanzelfsprekend. En de eettafel van 2,5m ook, en mijn antieke kledingkast, en de antieke secretaire. Wel een woning met een balkon, maar geen tuin. Vrij uitzicht natuurlijk, net als nu. En goed geïsoleerd en comfortabel graag.

Ik maak een lijst aan in Funda van huizen die we willen bekijken, en Kees slaat aan het rekenen. Wat kunnen we eigenlijk lenen op mijn salaris? En wat worden dan onze maandlasten? Hebben we overwaarde op dit huis en zo ja, hoe verandert dat het financiële plaatje? Over één ding zijn we het allebei eens: de hypotheek laten we afsluiten bij Triodos. De enige bank waarvan we zeker weten dat ze geen dubieuze zaakjes steunen. Voordeel is dat bij Triodos de rente lager wordt naarmate je huis een beter energielabel heeft. De wens voor een goed geïsoleerd huis wordt daarmee een eis.

Omdat we de week erop al onze eerste bezichtigingen voor nieuwe huizen hebben, passen we de mindmap vast wat aan. En ik besluit ook om al volgende week een gesprek aan te gaan met mijn leidinggevende over mijn besluit om weg te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten