donderdag 28 mei 2015

Huis verkopen

Ons huis heeft na iets meer dan een week op Funda al zeven bezichtigingen gehad. Op dit moment is het in Amsterdam weer een gekkenhuis qua woningmarkt: we horen van huizen waar geïnteresseerden met acht tegelijk naar binnen gaan, waar deadlines voor biedingen zijn en waar huizen boven de vraagprijs verkocht worden. Ook het huis twee verdiepingen boven ons was erg in trek: binnen twee weken verkocht voor een prijs die royaal boven de vraagprijs lag.

Voor Kees en mij is dit niet veel meer dan het bewijs van het ontstaan van een nieuwe woningmarkt-bubbel. Het lastige is dat we er zelf aan meewerken, want ook ons huis is hoog getaxeerd. En het blijkt dat mensen het er voor over hebben, want er is veel interesse en enkele kijkers hebben al aangegeven een bod te willen doen. Dat plaatst ons in zekere zin voor een dilemma: vanuit onze nieuwe waarden willen we niet meewerken aan de oude economie, waarbij juist de overspannen hypotheekmarkt voor deze heftige crisis heeft gezorgd. Maar elke euro extra gebruiken wij weer om het nieuwe huis zo snel mogelijk af te lossen, dus in die zin werken we wel weer aan onze waarden.

Wat we in elk geval willen is de gunningsfactor een rol laten spelen. Niet de hoogste bieder, maar de bieder die we ons huis ook echt gunnen, mag het voorlopig koopcontract tekenen. Ik heb dat ook gedaan toen ik mijn huisje in de Jordaan verkocht: ik wilde dat het bewoond zou worden door iemand die net zo veel van het mooie appartement zou houden als ik zelf gedaan had. En dat voelt goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten