vrijdag 27 januari 2017

Vrijwerker

Elke keer als ik de term 'zzp-er' zie staan, raak ik een beetje geërgerd. 'Zelfstandige zonder personeel', alsof dat een beperking is. Ik kies juist heel bewust voor een zelfstandig bestaan. Waarom die nadruk op wat ik niét heb?

'Zp-er', een zelfstandig professional, is al een betere keuze. De term is echter wat minder ingeburgerd en mensen denken vaak dat je een fout maakt: "Je bedoelt zzp-er?" Euh...

De term 'freelancer' ligt mij nog beter, daar zit het woord free in. Liever nog maak ik er een Nederlands woord van: vrijwerker. Ik ben vrij en werk voor wie ik dat wil, wanneer en waar ik dat wil. Maar vrijwerker is (nog) geen woord. Ik heb het nog niet getest in de praktijk, maar kan me voorstellen dat als ik zeg "ik ben een vrijwerker", er in elk geval een interessant gesprek op gang komt. En of mensen die in loondienst zijn en daar helemaal op hun plek zitten, zich ook een vrijwerker (kunnen) voelen. Want in vrijheid werken, aan de zaken die belangrijk voor je zijn, dat is in mijn ogen ieders recht.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten