donderdag 5 januari 2017

Bubbel

Ik ben dol op Facebook en Twitter. Niet alleen om mijn sociale contacten te onderhouden, maar ook steeds meer als een nuttige bron van informatie. Natuurlijk nog wel één die 'fact-checking' behoeft, maar toch lees ik veel nieuws en veel informatie het eerst via Facebook of Twitter.

Dat blijkt een keerzijde te hebben. De algoritmes bijvoorbeeld, die Facebook inzet, maken gebruik van mijn acties op Facebook: welke posts like ik, bij welke artikelen blijf ik langer hangen, wat deel ik en waar reageer ik op? Dat maakt dat ik uiteindelijk steeds minder afwijkende informatie zie, en denk dat veel meer mensen denken zoals ik dan werkelijk zo is. Ik zie immers alleen maar gelijkgestemden op Facebook. 


Dit geldt niet alleen voor onschuldige passies als kattenfilmpjes, maar ook voor de toenemende hoeveelheid haatberichten over moslims, zwarte piet of politieke tegenstanders. "Zie je wel, iedereen denkt er zo over" is dan een argument om je steeds explicieter uit te spreken. Zo verdelen we Nederland langzaam in tegenstrijdige kampen, en dat zou heel jammer zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten