dinsdag 18 oktober 2016

Buy Nothing New-maand week 2

Eigenlijk kan dit een hele korte blog worden - ik heb namelijk de afgelopen week niets gekocht. Wel geld uitgegeven trouwens: een balletvoorstelling, kaartjes voor de Cello Biƫnnale en veel geld aan de NS in ruil voor comfortabele treinreizen.

De combinatie van afspraken met vrienden, zakelijke afspraken en veel opdrachten maakt dat ik volgens mij geen enkele winkel van binnen heb gezien. Grappig - vorig jaar merkte ik nog dat met de Buy Nothing New-maand ik juist meer ging kopen, maar nu een jaar later denk ik er amper bij na. Misschien is het echt een kwestie van "afwennen", als je een tijdje niets gekocht hebt dat dan de behoefte daaraan ook afneemt. Het schijnt dat kopen een soort kick geeft, dopamine vrijmaakt waardoor je die kick vaker wilt. En ik heb dat nog steeds moet ik bekennen: het fijne gevoel als je iets geweldigs hebt weten te scoren. Het gevoel duurt alleen nooit zo lang, terwijl ik de balletvoorstelling met live muziek van de Nits waarschijnlijk mijn leven lang niet meer vergeet. Dus voor mij is de keuze niet zo moeilijk: spullen of ervaringen. Hoe zit dat bij jullie?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten