zondag 10 juli 2016

Museumstraat

Het was een druk maar heerlijk weekend. Gisteren de hele dag vrijwilliger geweest op het Kolenkitbuurtfeest (behalve natuurlijk toen Kees optrad - swingende performance!) en zaterdag was het Museumstraat in onze wijk. Samen met het Multatulihuis heb ik een interactieve presentatie gemaakt over het delen van je idealen.

Ik denk namelijk dat als Multatuli in onze tijd had geleefd, hij zeker ook een blog had gehad. Omdat hij afhankelijk was van het gedrukte in plaats van het digitale woord, kon je in onze tijdelijke expositie analoog reageren op een analoge "blog": een kunstwerk met citaten van Multatuli. Ook hadden we een iPad liggen, waar je kon twitteren alsof je Multatuli was. Veel van onze bezoekers (in totaal 140) hadden wel idealen, maar durfden niet te delen. Terwijl Multatuli heeft laten zien dat juist het delen van je dromen tot ongekende resultaten leidt. Max Havelaar-chocola is maar één van de verworvenheden ;-)

Ik heb zo veel leuke mensen gezien en gesproken, en zulke leuke reacties gehoord, dat dit voor mij valt in de categorie "een dag die ik nooit zal vergeten". Het hebben van idealen is van alle tijden, het delen hiervan kan in deze tijd meer en beter dan ooit. Ik hoop daarom dat de kinderen, die nu veel makkelijker dan de volwassenen hun droom op durfden te schrijven (van "ik wil kapper worden" tot "ik wil wereldvrede")... dat al die kinderen zo open en enthousiast blijven. Zij zijn onze toekomst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten