donderdag 7 juli 2016

Boek: Overvloed

Ik heb al een paar keer eerder gezegd dat ik geloof in overvloed, omdat denken in schaarste ons belemmert om te genieten. Nu heb ik daar ook een boek over gelezen die dat bevestigt! Ik kwam de schrijver ervan, Karin Benammar, tegen bij het Duurzaamheidscafé van de Internationale School voor Wijsbegeerte en hij maakte daar met zijn dialoog indruk. Het boek Overvloed is al wat ouder maar op veel vlakken nog steeds actueel, en de kern van zijn betoog blijft voor mij altijd overeind.

Zijn stelling is dat we niet meer durven te genieten van onze rijkdom, omdat we ons schuldig voelen over milieu, over armoede, over te veel werken... Er zijn te veel keuzes, waardoor we te veel willen en stress en burn out op de loer liggen. De conclusie is vaak: alles dat waarde heeft is schaars en dus moeten we zuinig zijn. Maar, en dat is een verrassende wending in Karims betoog, zuinig is niet de oplossing. Wie op de verkeerde weg zit moet niet langzamer gaan, maar de koers veranderen. Er is juist overvloed, en hij geeft veel voorbeelden daarvan. Onder andere dat het milieuprobleem niet bestaat uit het opmaken van de natuurlijke voorraden, maar van de vernietiging hiervan. Omdat we geen gebruik maken van de natuurlijke tendens van overvloed (kijk maar naar een bloeiende struik: veel meer bloesem dan nodig is voor de voortplanting) en dus wat we gebruiken niet opnieuw aan (laten) vullen, komen we in de problemen. Ik vind dat een fijne en optimistische blik op het leven. We hebben voldoende geld, voldoende kansen en zelfs voldoende tijd om het tij te doen keren. Waar wachten we op?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten