maandag 2 mei 2016

Plurale psyches

Ik heb verschillende karaktertrekken die elkaar nogal eens in de weg zitten. Zo is een deel van mij een levensgenieter (wijn!), en een ander deel een gezondheidsfreak (nee!). Mijn 'vrek'-deel (spaar!) is het niet altijd eens met de keuzes van de kunstenaar (Apple!). Eigenlijk is de avonturier (speel!) de enige die het met alle andere "plurale psyches" kan vinden.

Ik ben vast niet de enige met meervoudige karaktertrekken. Omdat ik soms gek werd van het geruzie in mijn hoofd (inclusief schuldgevoelens als ik toegaf aan de één en daardoor niet aan de ander), heb ik bedacht dat ik elke maand voor al mijn psyches een mini-doel stel. Zo kunnen ze zich daar helemaal op concentreren en zijn dan heel tevreden. Dit doe ik al een tijdje en het werkt verrassend goed voor mij. De vrek mag deze maand extra beleggen, de gezondheidsfreak ziet even van de wijn af - waar de levensgenieter het mee eens is omdat zij naar het Rollende Keukens Festival mag. De avonturier kijkt enorm uit naar de vakantie, en de kunstenaar naar de edelsmeedcursus die volgende week start. Op deze manier geef ik al mijn psyches een stem en voel ik dat ik veel meer in balans ben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten