vrijdag 20 mei 2016

Geen rommel

Ik kom regelmatig bij mensen thuis die met een verontschuldigende blik zeggen: "Let niet op de rommel". Soms is het onzin en ziet het huis er netjes opgeruimd uit, maar soms is het inderdaad een enorme chaos. Op weg naar huis bedenk ik dan vaak hoe dat nou kan: waarom is het ene huis zo rommelig, en het andere niet? En als ik dan weer ons huis binnenstap weet ik het: je moet voor alles een vaste plek hebben.

Het is een cliché en het eerste wat je leest in ongeveer alle opruim-bestsellers, maar oh zo waar. Als je niet weet waar je iets moet laten en je legt het 'tijdelijk' even 'ergens' neer, dan wordt die plek in een ommezien een soort rommel-magneet. Heel makkelijk om er dan iets bij te leggen, want dan ruim je het 'straks' allemaal tegelijk op. Maar wat geen vaste plek heeft, kán niet opgeruimd worden, tot je er een plek voor maakt.

Misschien zijn Kees en ik wel wat overdreven, maar we hebben gemerkt dat zeker in een klein huisje het heel belangrijk is om alles wat je gebruikt ook weer gelijk op te bergen. Het wordt hier sneller rommelig dan in een groot huis, waar de ruimte misschien meer gevoel van leegte geeft. Dus hebben we een plek voor alles en ruimen we steeds op. Voelt erg fijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten