woensdag 11 mei 2016

Minder willen?

Laatst stond er in De Groene een geweldig artikel over hoe overvloed leidt tot keuzestress. Hoe we daarom onszelf steeds strengere grenzen opleggen, om binnen die enorme hoeveelheid keuzes jezelf toch wat te beperken, wat dan gek genoeg weer leidt tot vrijheid.

Een reden voor sommigen om te roepen dat we minder moeten willen, en voor anderen om juist te zeggen dat we meer moeten willen. Zelf ben ik enige tijd terug al opgehouden met na te denken over wat ik wil. Ik reageer intuïtiever op intrinsieke wensen en dan "wil" ik dat op dat moment ook. Ik leg mezelf niet op om 3x per week hard te lopen, maar doe het meestal wel - gewoon, omdat het lekker is. Yoga, wandelen, een stukje chocola... ik denk er niet te veel over na of ik het "wil" of misschien zelfs "moet" van mezelf, maar doe het omdat het op dat moment goed voelt.

Jaren geleden was ik helemaal verslaafd aan een bepaalde categorie zelfhulpboeken: hoe sport ik gezond, hoe eet ik gezond, hoe ontspan ik... en vooral: hoe stel ik doelen en hou ik mijzelf daaraan. Deze vorm van jezelf grenzen opleggen wordt in het artikel uitgebreid besproken en in zekere zin zijn we daar allemaal wel mee bezig. Tegelijkertijd merk ik dat door het stellen van doelen ik de hele tijd met de toekomst bezig ben, en vergeet om in het "nu" te leven. Mijn eerstvolgende doel is om daar wat meer balans in te vinden ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten