maandag 4 april 2016

Koken in een andere keuken

Afgelopen zaterdag heb ik een hele bijzondere ervaring gehad: samen met één bekende en drie onbekende mensen heb ik een hele middag in de keuken van Het Stoelenproject gestaan. Het Stoelenproject is een daklozenopvang in de Marnixstraat, waar bijna elke dag kleine kookploegen van vier of vijf man een maaltijd bereiden voor 45 daklozen. Ze betalen de ingrediënten zelf, koken de maaltijd inclusief een toetje en ruimen de keuken op. Daarna komen de daklozen die een bon hebben weten te bemachtigen voor die dag en zij kunnen na het eten ook blijven slapen.

Ik heb best vaak voor grotere groepen gekookt: ik geef thema-etentjes, netwerkdiners en kook af en toe voor de buurt. Maar voor 45 personen.... dat was zaterdag de eerste keer. Gelukkig was de keuken berekent op grote hoeveelheden en heb ik pannen gezien zo groot dat ik er zelf in zou passen. Zes kilo pasta, zes kilo groente, 10 pakjes gezeefde tomaten en zes kilo biologisch gehakt - een eenvoudig doch voedzaam maal. Niet alleen de ervaring van het koken was memorabel, ook de mensen met wie ik samen gekookt heb. Lieve, hartelijke, fijne mensen die veelal op dezelfde manier in het leven staan als ik. Ik hoop dat die liefde en energie somehow in de pastasaus zijn beland, en we 45 daklozen een warm maal en een fijne herinnering hebben mogen geven.

Ook een keer koken voor daklozen in Amsterdam? Geef je op via Koken in een andere Keuken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten