woensdag 13 april 2016

Energie besparen

De winter is zo goed als voorbij met een paar mooie dagen achter ons en de belofte van een mooi weekend voor de boeg. Voorzichtige blaadjes aan de bomen, de eerste magnolia's in bloei en de balkons weer kleurig met lentebloeiers - de lente is een heerlijke tijd.

Toch kan ik het niet laten om even terug te kijken. We hebben de eerste winter in ons goed geïsoleerde nieuwe huis er op zitten, en ik ben benieuwd of we veel energie verbruikt hebben.

Qua elektriciteit verbruiken we tussen de 80 en 100 kwh per maand. Dat is de helft van vergelijkbare huishoudens volgens Greenchoice. Het scheelt dat we geen tv hebben, en ook met laptops in plaats van desktops werken. We hebben overal ledlampen, wassen op lage temperatuur en drogen met een wasrekje. Maar ik hou wel van comfort, dus het grootste deel van de winter deed ik een uur voor het naar bed gaan mijn elektrische dekentje aan. Dat geldt ook voor het gas; daar verbruiken we met 70 m3 per maand bijna drie keer zo weinig als vergelijkbare huishoudens en toch heb ik de verwarming op 20. Ik ben een koukleum namelijk... In ruimtes waar we niet zijn gaat de verwarming uit, en om half 9 's avonds gaat i al op 15 want het blijft dan nog uren warm in huis.

Ik ben trots op het resultaat, maar las laatst weer een heleboel tips om nog meer energie te besparen. De gordijnen dicht bijvoorbeeld - nu hebben we hele dunne, en voor komende winter wil ik kijken of we via Marktplaats lekkere dikke gordijnen kunnen kopen. De lichten uit tijdens Earth Hour hebben ons laten zien dat kaarsen ontzettend veel licht én warmte geven. Gaan we vaker doen! En ten slotte heb ik geleerd dat de eco-stand van mijn wasmachine helemaal niet eco is, en ik beter kan kiezen voor een sneller programma. Tadaa!

Meer weten over energie besparen? Kijk op Milieu Centraal of bij Buurkracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten