maandag 24 april 2017

Nu of later?

Ik ben altijd veel bezig geweest met de toekomst. Van zenuwen voor een gesprek tot geld opzij zetten voor later; van sporten voor spieren tot opletten met wat ik eet. Laten we zeggen dat  ik makkelijker kortetermijn-genoegens opzij zet als ik het vermoeden heb dat ik er op langere termijn baat bij heb. En waar ik nu de laatste tijd steeds meer over nadenk is: klopt dit wel?

Het meest merk je dat natuurlijk als er tijdens een verjaardag taartjes langs gaan: nu smullen en straks te zwaar, of nu ontzeggen en een strak lijf houden? (Hoewel dat laatste na je 40ste ook zonder taartjes steeds moeilijker wordt...) Ik probeer gezond te eten en regelmatig te bewegen, om te voorkomen dat ik op latere leeftijd problemen krijg. Ondanks deze levensstijl heb ik nu al last van mijn lichaam. Kan ik dan alleen erger voorkomen door gezond te blijven leven, of roept dit juist stress op waardoor ik steeds meer last krijg? Ik weet het oprecht niet.

Hetzelfde geldt voor mijn spaardrang: ik zet zo veel mogelijk opzij voor "later", terwijl ik tegelijkertijd niet geloof dat het financiƫle systeem (waar ik mijn geld in bewaar) nog lang bestaansrecht heeft. Nu maar genieten dan? Vermoedelijk word ik dan toch nerveus als ik voor mijn gevoel te weinig buffer heb. Waar ligt de ideale balans tussen genieten van nu en zekerheid voor later? Ik ben benieuwd hoe anderen dat geregeld hebben....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten