zaterdag 25 maart 2017

Schone buurt

Vandaag is het Landelijke Opschoondag. Overal in Nederland gaan mensen de straat op, gewapend met prikkers en vuilniszakken en maken ze hun eigen buurt schoon. Ik vind het een geweldig initiatief en heb zelf ook lustig lopen prikken in mijn buurt.

De actie was ruim van tevoren ook aangekondigd: in ons eigen appartementencomplex, op onze buurt-Facebookpagina en via zelfgemaakte digitale flyers verspreid met de nieuwsbrieven. Tot mijn verbazing waren we maar met z'n 7-en, waarvan twee mensen van het stadsdeel. Terwijl Facebook vol staat met klachten over de rotzooi in onze buurt. En de Kolenkitbuurt telt 8.000 inwoners.

Veelgehoord argument is: "maar ik betaal er voor." Waarbij de spreker niet beseft dat je steeds meer gaan betalen, omdat er steeds meer schoongemaakt moet worden. Wanneer wij allemaal een steentje bijdragen hoeven we uiteindelijk minder te betalen - en voelen we ons meer betrokken bij de buurt. Ik vind het jammer, deze houding, maar ben erg trots op de buurtbewoners die er wel waren en kijk nu met plezier uit het raam naar een schone straat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten