donderdag 17 november 2016

De grote transitie

Je hoort het woord steeds vaker: transitie. Of kanteling, of nieuwe economie. Allemaal wijzen ze op de veranderingen die gaande zijn om van een destructieve maatschappij naar een opbouwende maatschappij te gaan. Van schaarste naar overvloed, van lineair naar circulair. Een maatschappij waarin bestaanszekerheid gegarandeerd is, energie 100% duurzaam is en een economie waarin geld een middel is en geen doel. Een mooie website hierover is degrotetransitie.nl.

Alle positieve signalen ten spijt is zojuist Trump gekozen als president van de VS, scoort Wilders hoog in de peilingen en horen we steeds vaker dat klimaatverandering een hoax is. Klopt het dan nog? Of zijn dat juist de laatste stuipen van een stervende maatschappij vol 'oud' denken? En hoe kunnen we die machtige tegenkracht weren?

Ik heb het antwoord ook niet. Een deel van mij maakt zich zorgen, een deel van mij voelt diep van binnen dat het er bij hoort. Vanuit verval ontstaan nieuwe dingen, en hoe groter het verval, hoe voelbaarder de urgentie. Toch wil ik niet stilzitten en afwachten. Met kleine dingen kun je veel bereiken. Voor de Internationale School voor Wijsbegeerte schreef ik een column die je onder andere hier kunt terugvinden. Want ik denk dat de wereld nog steeds behoefte heeft aan idealisten.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten